Kunstkring BeeKk

....

Kitty Korver
Textiel

www.kittykorver.com
www.sculptural-felt-international.com
cornish@zonnet.nl
 
 Kitty Korver   Terug

0:7
1:4
2:1
3:6
4:11
5:10
6:9
7:3
8:5
9:8
10:2

Kitty Korver

Het traditionele vilten is hetgeen van waaruit ik grenzen ben overgestoken naar elk willekeurig gebied waartoe ik me aangetrokken voel, dat nodig is om me uit te drukken, of dat me überhaupt in staat stelt om kunst te maken.
Na een periode van schetsen- vaak door het schuiven met zwarte papiervormpjes op de vilten basisschaal- heb ik een duidelijk beeld van mijn ontwerp voordat ik begin met de uitvoering ervan. Om mijn specefieke einddoel te bereiken gebruik ik ook technieken en materialen uit andere disciplines. Ik gebruik o.a. een drukmal om de strakke schaalvorm te verkrijgen, en scalpels om grafische afbeeldingen in reliëf te snijden. Indien nodig gebruik ik een schuurmachine om te vilten en de spierkracht van mijn echtgenoot om het vilt te vollen.
Terwijl de concave vorm van mijn viltobjecten bescherming en veiligheid biedt aan de vaak kwetsbare inhoud, biedt het vilt zachtheid en warmte. De algemene vormgeving van mijn werk echter oogt krachtig.”


Opleiding en exposities:

Kitty Korver is geboren in 1969 in De Bilt, Nederland. Haar opleiding in de kunst omvat onder andere een verblijf aan de Vrije Academie in Den Haag, lessen in etsen , steenhouwen, beeldhouwen en de samenwerking met technisch ontwerper Leo Visscher. Als kind kwam ze, meestal door haar vader, in aanraking met allerlei kunstvormen maar werkte ze vooral met klei.Tussen 2001 en 2008 werkte zij als keramisch kunstenaar en maakte o.a. conceptueel porselein en steengoed objecten. Voor haar “mini-safe” won zij in 2007 de 1e prijs van de Nederlandse Vakgroep Keramisten.Sinds 2010 werkt ze -door fysieke ongemakken ingegeven- met wol, en maakt ze vooral vilten objecten met een houten steunsysteem of "voetring" die verwijst naar haar keramische verleden. Een strak design en onconventionele werkwijzen hebben de twee disciplines en periodes gemeen. Lag de nadruk in haar keramiek echter op de ratio en toegepaste vormgeving, in de textiel is haar werk verrijkt met een meer sensitieve inhoud. Haar werk is inmiddels in diverse europese landen te zien geweest en gepubliceerd in boeken, tijdschriften en catalogi. Haar werk werd geselecteerd voor de internationale, reizende viltexpositie “In Bewegung” (2013-2015).
Een nieuw hoofdstuk werd aangesneden door de expositie "Sculptural Felt International, we felt like crossing borders…" waarvan zij initiator is en de functie van curator en organisator (dat laatste samen met haar man Leo Visscher) vervuld(e). "Een internationale reizende 3D vilttentoonstelling, waarin de werken niet alleen de landsgrenzen overschrijden, maar ook de technische grenzen van de traditionele manier van vilten door de combinatie met andere technieken, vormen en materialen. De expositie is gestart in Museum Nagele op 7 sept.2014 en loopt door tot in ieder geval eind 2015 en doet gedurende die tijd achtereenvolgens na Museum Nagele, Museum de Kantfabriek ( Horst, noord-Limburg) en twee galeriën in Australië aan."